Права на потребителите
Какво трябва да знаете, преди да купите
Когато купувате стока или услуга в ЕС, търговецът трябва да ви предостави ясна, точна и разбираема информация за стоката или услугата, преди да я купите.
Тази информация трябва да включва:
Акценти На Продукта
Обща цена с включени данъци и такси на всички
Разходи за доставка ( ако е приложимо) - и всякакви други допълнителни разходи
Уреждане на плащане, доставка или изпълнение
До самоличност, адрес и телефонен номер на търговеца
Срок на договора (ако е приложимо)
Част от тази информация може да не е необходимо да се предоставя изрично, ако това е ясно от контекста, като например характеристиките на продукта, който се показва на рафта в магазина.
Ако пазарувате онлайн, по телефона, по каталог за поръчки по пощата или от дилъри, трябва да предоставите следните данни, преди да купите:
Имейл адрес на търговеца
Всички специфични за страната ограничения за доставка
Право на отказ в рамките на 14 дни
налични следпродажбени услуги
механизми за уреждане на спорове
Номер Търговския регистър на търговеца
Данни за професионалното звание на търговеца и ДДС (ако е приложимо)
Професионална асоциация, към която принадлежи търговецът (ако е приложимо).
За тези покупки трябва да имате предвид, че няма да се налага да плащате никакви разходи за доставка и други разходи, които не са били информирани предварително.
Договорите трябва да бъдат написани на прост и разбираем език и не могат да съдържат неравноправни клаузи в договорите.
В някои страни от ЕС правото да получите потвърждение на поръчката си, отмяната й и други законови изисквания не се прилагат за покупки от край до край на стойност под 50 евро.
Потвърждение на покупката
Когато сте закупили нещо различно от реален магазин - например онлайн, по телефона или по каталог - трябва да получите писмено потвърждение на транзакцията си. Потвърждението трябва да бъде на хартия или в дългосрочен формат, като например имейл или съобщение до личния ви акаунт на уебсайта на търговеца-при условие, че можете да го запазите и че търговецът не може да го промени едностранно.
Цифрово съдържание
При закупуване на цифрово съдържание в интернет се прилагат специфични изисквания за информация, като например изтегляне или поточно предаване на музика или видео. Преди да направите покупка, трябва също така да бъдете информирани за това как работи съдържанието с подходящия хардуер/софтуер (оперативна съвместимост) и неговата функционалност, включително дали се прилагат географски ограничения за използването на съдържанието и дали са разрешени копия за лично ползване.
Следпродажбена телефонна комуникация
Търговците, които предоставят следпродажбени телефонни линии за потребителите, трябва да се уверят, че обажданията се заплащат на базовата цена. На търговците е забранено да изискват от потребителите да използват първокласни телефонни линии, за да поискат или да се оплачат от тяхната покупка или договор.
Закупуване от интернет търговци извън ЕС
Вашите потребителски права съгласно правилата на ЕС обикновено се прилагат и за покупки от интернет търговци извън ЕС, насочени към потребители в ЕС. Възможно е обаче да имате затруднения да защитите правата си от търговци извън ЕС.
Цени и плащания
Решение на Обединеното Кралство да се позове на член 50 от ДЕС: допълнителна информация
Когато купувате стоки или услуги в ЕС, трябва да бъдете ясно информирани за общата цена, включително всички данъци и допълнителни такси.
За онлайн покупки трябва ясно да потвърдите - например, като кликнете върху бутон - че знаете, че подаването на поръчка предполага задължение за плащане.
Ако искате да направите онлайн плащане на повече от 30 евро, ще трябва да използвате комбинация от поне два елемента за удостоверяване, като например::
Нещо, което имате (например мобилен телефон или четец на карти) и нещо, което знаете (ПИН или парола)
Нещо, което имате (мобилен телефон или четец на карти) и нещо, което имате (пръстов отпечатък)
Нещо, което знаете (ПИН или парола) и нещо, което сте (пръстов отпечатък)
Това прави плащанията Ви по-сигурни и по-сигурни.
Допълнителни Такси За Карта
Търговците в ЕС нямат право да начисляват допълнителни такси за използване на кредитна или дебитна карта. Единствените изключения от това правило са клубните карти на Американ Експрес/Динърс и бизнес или корпоративни кредитни карти, където вашият работодател се таксува вместо това. Ако използвате тези карти, все още може да ви бъде начислена такса, но тази сума не може да надвишава сумата, която действително струва на търговеца да обработи плащането ви.
Трябва да знаете, че ако плащате във валути на ЕС, различни от еврото, вашият доставчик на платежни услуги може да начисли такса за превалутиране, когато използвате картата си в друга страна от ЕС.
Такса За Допълнителни Услуги
Трябва да се съгласите с всяко допълнително плащане, поискано от търговеца, като експресна доставка, подаръчна опаковка или пътническа застраховка.
Търговецът няма право да ви таксува за тези услуги, освен ако не сте ги избрали ясно. Използването на предварително маркираното квадратче за отметка на уебсайта на търговеца не означава съгласие, така че ще имате право да възстановите всяко плащане, получено по този начин.
Ценова дискриминация
Като гражданин на ЕС (в този случай 28 държави-членки на ЕС, Исландия, Лихтенщайн и Норвегия) или пребиваващ, не можете да плащате по-висока цена при закупуване на стоки или услуги в ЕС само поради вашата националност или държава на пребиваване.
Когато купувате стоки онлайн в ЕС, цените могат да варират в различните държави или в различните версии на един и същ сайт, например поради разликите в разходите за доставка. Въпреки това, ако купувате онлайн без трансгранична доставка-например когато купувате нещо онлайн, което възнамерявате да вземете от търговец или да пазарувате сами - трябва да имате достъп до същите цени и специални оферти като купувачите, живеещи в тази страна от ЕС, не можете да плащате повече или да бъдете лишени от възможността да купите нещо само защото живеете в друга страна.
Същите правила се прилагат при закупуване на услуги, предоставяни в помещенията на търговеца, като например когато купувате входни билети за Увеселителен парк, резервирате хотел, наемете кола или когато купувате електронни услуги (като облачни услуги или хостинг уебсайтове), имате право на достъп до същите цени като местните купувачи.
Защитата на авторските права като филми, електронни книги и музика често е покрита от различни лицензионни споразумения в различните страни. Така че не можете винаги да имате достъп до едни и същи продукти на една и съща цена във всички страни от ЕС.
Възстановяване на ДДС
Ако идвате от страна извън ЕС, имате право на възстановяване на ДДС за стоки, които сте закупили по време на престоя си в ЕС, ако стоките са представени на митницата, когато са изпратени в рамките на 3 месеца от закупуването им, заедно с документи за възстановяване на ДДС. Те обикновено се изготвят от продавача, въпреки че тъй като схемата е доброволна, не всички продавачи участват. Някои страни определят минимална покупна цена, за да отговарят на условията за възстановяване.
Пазаруване онлайн от друга страна от ЕС
Специални правила могат да се прилагат при закупуване на стоки от друга страна от ЕС за доставка до вашата страна на пребиваване. Ако фирмата, от която купувате, продава стоки на определена стойност във вашата страна, в която се доставят стоките, тя не може да начислява ДДС в страната, в която сте направили покупката. Вместо това те трябва да прилагат ДДС в страната, в която стоката е доставена - ДДС по местоназначение. Максималната сума за тези трансгранични продажби се определя от всяка страна от ЕС в размер на 35 000 евро или 100 000 евро. Това означава, че повечето големи онлайн магазини, доставящи в рамките на ЕС, ще трябва да прилагат правилото за ДДС по местоназначение.
ДДС за телекомуникационни, радио-и телевизионни услуги и електронни услуги се начислява в страната, в която живеете (страната, в която живеете, имате постоянен адрес или обикновено живеете), а не в страната, в която купувате услугата. Тези правила се прилагат за услуги, закупени както в ЕС, така и извън него.